Technika: tužka

  • Zámek Napajedla nad Moravou

    S citem pro vystižení určujících znaků místa si brněnský malíř samouk František Richter (1774–1860) vybral roku 1834 pravý břeh řeky Moravy, aby z něj ztvárnil tehdejší podobu Napajedel. Dojem z vodního prvku zapsaného i do názvu města (hydronymum) umocňuje také okolní členitý reliéf. Řeka Morava – již docela mohutná – se mezi výběžky Chřibů a Vizovických Více…

  • Pohled z Babího lomu do krajiny směrem k Brnu

    Jedinečný pohled z Babího lomu k jihu je kvůli náročnému stoupání ze všech stran vždy zasloužený. Babí lom se vypíná na jihozápadním okraji Drahanské vrchoviny mezi Lelekovicemi a Svinošicemi k 562 m nadmořské výšky. Dovoluje tak z rozhledny (526 m n. m.) spatřit široký výhled na severní okolí Brna a přes první výběžky moravských Karpat dohlédnout až do daleké Více…

  • Pohled na zříceninu od Svratky (Dalečín)

    Romantická ruina hradu Dalečína uprostřed stejnojmenné obce jakoby nepodléhala času. František Richter ji před bezmála dvěma sty lety zachytil téměř identickou, jakou ji vidíme dnes. Na rozdíl od 30. let 19. století je však v současnosti ukrytá v porostu severoamerických douglasek a dřevinami zarostly i svahy hradního návrší. Hradem však výčet dalečínských pamětihodností zdaleka nekončí. Více…

  • Starý pohanský chrám (rotunda sv. Kateřiny) jako vepřín a pivovar ve Znojmě

    Toskánský malíř Giovanni Maria Monsorno (1768–1836), který v letech 1820–1821 doprovázel na cestách po Znojemsku a Dolních Rakousích toskánského vévodu Ferdinanda III. (ŠÍPEK 1996), zachytil četnými pohledy z dálek jak dobovou architekturu Znojma a okolí, tak i přírodu. Svými záběry zblízka dokumentoval malíř věrohodně nejen detaily význačných staveb, ale některými dokonce i společenské reálie tehdejší doby. Více…

  • Svátek sv. Antonína na Pöltenbergu (Hradiště sv. Hippolyta)

    Monsornův záběr na kostel sv. Antonína Paduánského od západu je vynikajícím dokumentem stavebně-historického vývoje objektu, jehož věrohodnost je doložena i mladší fotografií. Od městských hradeb u kostela sv. Michala se naskýtala před dvěma staletími podmanivá podívaná. Malíř Giovanni Maria Monsorno nemohl odolat. Zachytil tak z míst tehdy ještě nezacloněných vilovou čtvrtí odlesněné svahy hradního kopce rámované Více…

  • Hrad Bítov

    Není divu, že se lidem zalíbilo už od nepaměti v kraji, kde se řeky vinou jako stuhy tvrdým horninám navzdory. Na jihozápadním pomezí jihozápadní Moravy a dolnorakouské Lesní čtvrti (Waldviertel) k tomu měli naši předkové už od pravěku mnoho příležitostí. Jednu takovou využili nejpozději ve velkomoravské době nad soutokem Želetavky a Dyje. Hrad Bítov navazující na Více…

  • Zřícenina Trnávka. Trnávka od západu

    Brněnský malíř samouk František Richter (1774–1860) byl ve své tvorbě až na malé výjimky věrný Moravě. Nejinak tomu bylo i se zříceninou Cimburku, ležícího ještě dostatečně daleko od zemských hranic s Čechami, aby si jej mohl zařadit do svého seznamu moravských lokalit. V 1. polovině 19. století to zřejmě už nebyl žádný jiný malíř, který by zachytil tehdejší Více…

  • Městys a zámek Letovice nad Svitavou

    Ještě než Letovice v rozmezí let 1833 až 1835 ztvárnil od jihu a východu rakouský litograf Adolf Friedrich Kunike (1777–1839), zachytil jejich podobu roku 1831 od západu brněnský malíř František Richter (1774–1860). Svůj záběr směřoval od úpatí strmých svahů Českomoravské vrchoviny přes společnou nivu Křetínky a Svitavy k městu a k jeho dominantám na pozadí kopcovitého reliéfu západního okraje Více…

  • Hrad Bítov od ústí Želetavky do Dyje

    S Františkem Richterem (1774–1860) stojí zato toulat se minulostí. Vedle pohádkového záběru do starosvětského městečka od západu v obrazu Hrad Bítov ze zadní strany (1832) zachytil hrad také od jihu. Právě tam se v ústí Želetavky do Dyje otevírala přírodní brána do starého Bítova. Strážila ji po staletí nezaměnitelná „skalka“, jíž přisoudil bělavý trus dravých ptáků hanlivé pojmenování[1]. Více…

  • Hrad Bítov ze zadní strany

    Není divu, že se lidem zalíbilo už od nepaměti v kraji, kde se řeky vinou jako stuhy tvrdým horninám navzdory. Na jihozápadním pomezí jihozápadní Moravy a dolnorakouské Lesní čtvrti (Waldviertel) k tomu měli naši předkové už od pravěku mnoho příležitostí. Jednu takovou využili nejpozději ve velkomoravské době nad soutokem Želetavky a Dyje. Hrad Bítov navazující na Více…