V záběru z Milovské kotliny směrem na východ zachytil malíř od silnice z Milov do Křižánek pohled na Vysoký kopec (806 m n. m.). Na jeho svazích v pozadí se střídají sivozelené proužky ozimů s políčky dosud hnědými, snad již osetými jařinami. Roztroušené domky pod lesem tvoří osadu Podlesí neboli Valdorf, v níž už tehdy střídali starousedlíky první chalupáři. Jako rušivý prvek vynechal malíř dřevěnou triangulační věž, která do poloviny 50. let 20. století výrazně trčela nad smrkovým porostem z vrcholu Vysokého kopce. Obdobně jako v některých dalších obrazech i silnici v popředí jen naznačil spíše jako polní cestu, ačkoliv už tehdy byla vyasfaltovaná. Pod silnicí jsou díky tehdejšímu pravidelnému sečení luk dobře patrné meandry Svratky, doprovázené jen ojedinělými olšemi lepkavými. Jednu z nich, trojkmennou, zachytil Josef Jambor o několik let později i v obraze Olše na milovských loukách (1958). Změny, které se od doby namalování odehrály, jsou podstatné. Louky okolo meandrující Svratky přestaly být sečeny, zarostly převážně chrasticí rákosovitou a vrbami a místy se rozšířila horská lipnice širolistá. Políčka u Podlesí byla zatravněna. Lesem zarostla i výrazná kamenice táhnoucí se až do blízkosti Dvořákova statku (č. p. 5) na Podlesí. Les nyní brání nerušenému panoramatickému pohledu z Podlesí od Blatin až k České Cikánce.
Text: Jan Lacina a Petr Halas