Stejný moment probouzejícího se jara jako v obraze Rokytenské louky (1953) namaloval Josef Jambor o pár let dříve i poblíž Krátké. V obraze K jaru u Krátké jsou hlavním objektem vlhké louky s kvetoucími blatouchy, které se nacházejí v mělké sníženině pramenné oblasti Blatinského potoka. Směrem na jihovýchod je z těch míst krásný výhled na vrcholový hřbet od Metodky (788 m n. m.) nad Koníkovem až po Paseckou skálu (819 m n. m.). Dnes jsou louky v záběru zmeliorovány a odvodněny, nikoliv však dokonale. Navzdory odvodňovacím opatřením se k životu probudily pramenné výrony, umožňující rozvoj mokřadní vegetace – proti minulosti však druhově velmi ochuzené. V ní jsou nápadné roztroušené menší porosty vlhkomilné sítiny, tu a tam vykvete i řeřišnice luční. Daleký výhled místy zakrývá souvislá dřevinná linie a smrkový lesík poznamenaný náletem kůrovce.
O něco časnější období ztvárnil Josef Jambor v detailu už roku 1942. V záběru je patrný tentýž horizont i chalupy Krátké. Mohutná kamenice v popředí se později stala okrajem smrkového lesíku, který byl vysázen v nejvlhčích místech pramenného uzávěru Blatinského potoka. Nejvlhčí místa jeho mělkého údolí byla dlouhodobě využívána jako louky, jak naznačuje i název trati V loukách. Vyvýšená místa jeho okrajů byla zorněna. Zatímco dnes se mírné návrší vystupující před silničkou z Krátké do Samotína ztrácí v jednotící zeleni trvalých travních porostů, dřívější mozaika políček a kamenic reliéf zvýrazňovala. Z báze zorněného mírného návrší maloval Josef Jambor téhož roku obraz Deštivá nálada se záběrem k Jelínkovu kopci (709 m n. m.).
Text: Petr Halas a Jan Lacina; fotografie: Petr Halas a Josef Ptáček