Autor: Giovanni Maria Monsorno

  • Starý pohanský chrám (rotunda sv. Kateřiny) jako vepřín a pivovar ve Znojmě

    Toskánský malíř Giovanni Maria Monsorno (1768–1836), který v letech 1820–1821 doprovázel na cestách po Znojemsku a Dolních Rakousích toskánského vévodu Ferdinanda III. (ŠÍPEK 1996), zachytil četnými pohledy z dálek jak dobovou architekturu Znojma a okolí, tak i přírodu. Svými záběry zblízka dokumentoval malíř věrohodně nejen detaily význačných staveb, ale některými dokonce i společenské reálie tehdejší doby. Více…

  • Pohanský chrám (rotunda sv. Kateřiny) a most ke špitálu ve Znojmě

    Toskánský malíř Giovanni Maria Monsorno (1768–1836), který v letech 1820–1821 doprovázel na cestách po Znojemsku a Dolních Rakousích toskánského vévodu Ferdinanda III. (ŠÍPEK 1996), zachytil četnými pohledy z dálek jak dobovou architekturu Znojma a okolí, tak i přírodu. Svými záběry zblízka dokumentoval malíř věrohodně nejen detaily význačných staveb, ale některými dokonce i společenské reálie tehdejší doby. Více…

  • Svátek sv. Antonína na Pöltenbergu (Hradiště sv. Hippolyta)

    Monsornův záběr na kostel sv. Antonína Paduánského od západu je vynikajícím dokumentem stavebně-historického vývoje objektu, jehož věrohodnost je doložena i mladší fotografií. Od městských hradeb u kostela sv. Michala se naskýtala před dvěma staletími podmanivá podívaná. Malíř Giovanni Maria Monsorno nemohl odolat. Zachytil tak z míst tehdy ještě nezacloněných vilovou čtvrtí odlesněné svahy hradního kopce rámované Více…

  • Svátek Božího těla na Pöltenbergu (Hradiště sv. Hippolyta)

    Kostel sv. Antonína Paduánského postavený před rokem 1662 ukončuje křížovou cestu s 11 zastaveními (původně 14) z 2. poloviny 17. století. Monsornův a současný fotografický záběr na kostel od východu dobře dokumentuje proměny celého prostoru, pustnutí krajiny i duchovních tradic. Od městských hradeb u kostela sv. Michala se naskýtala před dvěma staletími podmanivá podívaná. Malíř Giovanni Maria Více…

  • Kostel sv. Mikuláše ve Znojmě

    Směrem k východu zachytil Giovanni Maria Monsorno z hradní vyhlídky přes prohlubeň pojmenovanou Jáma snad nejpůsobivější část Znojma. Západní průčelí kostela sv. Mikuláše s přilehlou dvoupodlažní kaplí sv. Václava utváří dominantu středověkého města v záběrech řady vedut. Malíř zachytil kostel sv. Mikuláše ještě s původní jižní gotickou věží nahrazenou roku 1848 nynější věží na východě (KROUPA 1996). V dálce na svazích Více…

  • Pohled na Pöltenberg (Hradiště sv. Hippolyta) a město Znojmo

    Od městských hradeb u kostela sv. Michala se naskýtala před dvěma staletími podmanivá podívaná. Malíř Giovanni Maria Monsorno nemohl odolat. Zachytil tak z míst tehdy ještě nezacloněných vilovou čtvrtí odlesněné svahy hradního kopce rámované budovami františkánského špitálu (bývalého minoritského klášteru) a Deblínského zámku. V bezlesém popředí je dobře vidět poslední zákrut Gránického potoka, nazývaného také Hradnice, před jeho Více…

  • Město Znojmo a probošství Pöltenberg (Hradiště sv. Hippolyta)

    Směrem k východu zachytil Giovanni Maria Monsorno z hradní vyhlídky přes prohlubeň pojmenovanou Jáma snad nejpůsobivější část Znojma. Západní průčelí kostela sv. Mikuláše s přilehlou dvoupodlažní kaplí sv. Václava utváří dominantu středověkého města v záběrech řady vedut. Malíř zachytil kostel sv. Mikuláše ještě s původní jižní gotickou věží nahrazenou roku 1848 nynější věží na východě (KROUPA 1996). V dálce na svazích Více…

  • Hostinec na Krkavčím kameni (Eliášova skála) u (v) Pöltenbergu (Hradiště sv. Hippolyta) náležející Znojmu

    Směrem k východu zachytil Giovanni Maria Monsorno z hradní vyhlídky přes prohlubeň pojmenovanou Jáma snad nejpůsobivější část Znojma. Západní průčelí kostela sv. Mikuláše s přilehlou dvoupodlažní kaplí sv. Václava utváří dominantu středověkého města v záběrech řady vedut. Malíř zachytil kostel sv. Mikuláše ještě s původní jižní gotickou věží nahrazenou roku 1848 nynější věží na východě (KROUPA 1996). V dálce na svazích Více…