-
Na Samotíně
Kromě rozsáhlých skalních útvarů, jako jsou například Čtyři palice (732 m n. m.), Drátenická skála (776 m n. m.) či Devět skal (836 m n. m.), najdeme ve vrcholové části Žďárských vrchů řadu izolovaných skalek malých. Patří k nim i Samotínská skalka mezi kopcem Teplá (782 m n. m.) a Samotínem. Josef Jambor ji zachytil Více…
-
Olše na Milovských loukách
Obrazem Olše na milovských loukách zachytil Josef Jambor jeden z mnoha svých záběrů na České Milovy s vrchy Horkou (615 m n. m.), Milovskými Perničkami (757 m n. m.) a Čtyřpaličatými skalami (732 m n. m.). V mnoha variacích tuto scenérii ztvárňoval, snad nejčastěji v časném předjaří, ze silnice vedoucí přes milovské louky k Březinám. Tentokrát si však vybral místo o Více…
-
Krajina Vysočiny
Jeden z mnoha záběrů k jihovýchodu, s dalekým výhledem přes údolí Fryšávky, pořídil Josef Jambor i pod silničkou ze Samotína do Krátké. Horizont uzavírá horský hřbet od Metodky (788 m n. m.) až k Pohledecké skále neboli Císařskému kameni (812 m n. m.). Na mírných svazích tentokrát malíř nezachytil v popředí louky, ale na svazích Teplé (782 m Více…
-
Jeřáby s Bohdalcem
Záběr s jeřáby, který Josef Jambor maloval vícekrát, bývá nesprávně označován též jako Jeřáby u Bohdalce. Ve skutečnosti se jedná o pohled z návrší mezi Krátkou a Samotínem přes údolí říčky Fryšávky směrem na jihovýchod. Kopec Bohdalec (791 m n. m.) uzavírá horizont 4,5 km daleko od místa malování. Lokalizaci malířova místa pomáhá naznačená silnička z Krátké do Samotína a Jelínkův Více…
-
Rozlitá Svratka na Milovech
Ve stejném roce, ve kterém Josef Jambor vytvořil jeden ze svých nezapomenutelných obrazů milovských luk – Olše na milovských loukách – zvěčnil svůj oblíbený motiv i z opačné strany v malbě Rozlitá Svratka na Milovech. Jakoby malíř chtěl na sklonku svého života s větší naléhavostí zanechat svědectví o tváři milované krajiny domova pro budoucí generace. Josef Jambor tehdy Více…